Najważniejszym aspektem internetowego marketingu jest budowa sprawnej i zaangażowanej społeczności wokół siebie. Bez niej nasza aktywność w social media będzie nieefektywna lub po prostu nieskuteczna. Istnieją sposoby, aby taką społeczność zbudować,  jednak zanim je przedstawimy, powinniśmy skierować naszą uwagę na trzy najważniejsze aspekty, tj.:

Konsekwencja

Budowanie społeczności zwykle wymaga odpowiedniej ilości czasu. Tutaj podejmuje się raczej długotrwałe działania. Dlatego, jeżeli jakakolwiek metoda ma zadziałać, to należy ją wdrażać z konsekwencją oraz cierpliwością. Jeżeli zacząłeś stosować jakąś strategię, stosujesz ją przez parę tygodni, a ona nie przyniosła wielkich efektów – nie stresuj się, to całkowicie normalne.

Dbaj o swoich odbiorców

Budowanie społeczności to nie tylko pozyskiwanie nowych odbiorców, ale to również utrzymywanie tych obecnych. Dlatego należy o nich w należyty sposób dbać. Utrzymywanie aktualnego zaangażowania pojedynczych jednostek to bardzo ważny aspekt zwiększenia go w sensie ogólnym.

Musisz znać oczekiwania swoich odbiorców

To niezwykle ważne. Warto, aby dostarczać swoim odbiorcom nie tylko tego, co Ty uważasz za istotne. Jeśli chcemy aktywnej społeczności, musimy poznać jej potrzeby, problemy, aspiracje, zainteresowania, a czasem również zażalenia i głosy krytyki. Co ważne, nigdy nie należy pozostawiać ich bez odpowiedzi – jeśli odbiorca zgłasza jakiekolwiek uwagi, powinien dostać odpowiedź, która będzie zgodna z prawdą. Oczywiście – łatwo to powiedzieć, a zdecydowanie trudniej zrobić. Przede wszystkim analizuj, analizuj i jeszcze raz analizuj. Jeżeli dany content ma większą popularność niż inny to zastanów się, dlaczego tak jest. W ten sposób nauczysz się tego, co się podoba Twoim odbiorcom, co wzbudza pozytywne emocje, a co nie.

Kiedy mamy już odpowiednie nastawienie, czas na zapoznanie się z 15 sposobami w jaki sposób stworzyć, rozbudować oraz utrzymać naszą społeczność.

  1. Umieszczaj inspirujące treści.

Zainspirowanie odbiorcy do spróbowania czegoś nowego wywoła podwójną korzyść. Po pierwsze sprawisz, że w życiu odbiorcy pojawi się nowa lepsza jakość, a po drugie  będzie miał pozytywne skojarzenia z Tobą.

  1. Wchodź w interakcje ze swoimi odbiorcami

Jeżeli ktoś umieści komentarz, to pamiętaj o tym, żeby koniecznie mu odpowiedzieć w wyczerpujący sposób. Jest to niezwykle ważny element budowania społeczności. W końcu każdy lubi otrzymywać sprzężenie zwrotne (zwane również feedbackiem). Poza tym odbiorca czuje się zauważony, doceniony i chętniej wchodzi w kolejne interakcje.

  1. Bądź przy tym ludzki

Ludzie lubią gdy taktuje się ich indywidualnie, zatem wchodząc w interakcje ze swoją społecznością nierób tego jak robot. Pozwól odczuć odbiorcy, że Twoja odpowiedź na jego komentarz jest skierowana konkretnie do niego, a nie wysłana z tzw. automatu. Oczywiście bądź przy tym profesjonalny, jednak pozwól sobie na odrobinę spontaniczności, dowcipu oraz dystansu.

  1. Poczucie humoru mile widziane

Poczucie humoru zawsze działa. Lubimy uśmiechniętych i radosnych ludzi, bo tacy wzbudzają sympatię. Jeśli Twoja przestrzeń jest taka, ludzie po prostu będą chcieli tam przebywać. Poza tym często dystans i uśmiech pozwala rozładować złe emocje, rozbija też negatywne komentarze w pozytywny sposób.

  1. Polubienie fanpagu na Twoim Facebooku powinno być proste

Przycisk służący polubieniu strony powinien być umieszczony widocznym miejscu, gdyż może zwiększyć ilość polubień płynących z Twojej strony www nawet o kilkaset procent. Jednak nie ograniczaj się tylko do Facebooka. Zainwestowanie w stronę www zwiększa Twoją wiarygodność i poszerza zasięgi. Ponadto strona www jest Twoją własnością, fb ma swoje regulaminy, które często ograniczają nasze możliwości co do publikacji treści. Warto też pomyśleć o wtyczce, która pozwali lajkować Twoje wpisy z poziomu strony internetowej. Sprawi to, że Twoi odbiorcy nie wchodząc na Facebooka będą jednocześnie polajkowywać  te same treści zamieszczone na Facebooku. Zabierze im to mniej czasu oraz będzie wymagało mniej zaangażowania. I oczywiście, co ważne im więcej lajków ma dany wpis, tym większy generuje organiczny zasięg.

  1. Pozycjonowanie strony www

Ważnym elementem, o którym należy wspomnieć jest także możliwość pozycjonowania stron. Dzięki zawieraniu w treści strony haseł, które są kluczowe dla naszej działalności sprawiamy, że witryna znajduje się wyżej w wyszukiwarce Google. Ułatwia to nie tylko znalezienie tam naszej firmy, gdy wpiszemy np. hasło „gabinet kosmetyczny Poznań”, ale także wyróżni nas na tle konkurencji, gdyż to nasza strona wyświetli się wyżej niż inne, dzięki czemu potencjalny Klient trafi właśnie do nas.

  1. Używaj narzędzi

Narzędzia to bardzo szybki sposób aby zwiększyć efektywność swoich działań oszczędzając przy tym czas i zaangażowanie. Warto skorzystać z takich jak Analytics ,GTM, UTM, piksel FB. Ich zastosowanie w zdecydowany sposób zwiększy efektywność Twoich działań i pozwoli zaoszczędzić masę czasu. Pamiętaj, że zarządzanie czasem to najważniejszy element jakiegokolwiek działania.

  1. Inwestuj w reklamę

Zasięg organiczny to nie wszystko. Należy wiedzieć, że aby mieć naprawdę duże zasięgi, należy zaplanować budżet na reklamę w social mediach.

  1. A może Instargram?

Dobry pomysłem jest połączenie Instagrama z Facebookiem. Jeżeli sprężymy te kanały komunikacyjne, to obsługa stanie się dużo prostsza, wydajniejsza, a nasz content nie będzie się gubił gdzieś pomiędzy chociażby z powodu zwykłego zapominalstwa. Siła Instagrama leży w obrazie. Działa to przede wszystkim na tzw. „wzrokowców”. Lubimy ładne obrazy, przyciągają naszą uwagę. Jeżeli na innych portalach również warto wykorzystywać obraz ze względu na jego atrakcyjność, to w przypadku Instagrama zwyczajnie trzeba to robić, bo właśnie obrazem i przekazem wzrokowym Instagram żyje. Dlatego warto się na tym skupiać. Dobrym narzędziem są hashtagi. W przypadku Instagrama system hashtagów działa bardzo sprawnie i w przypadku połączenia odpowiedniego, dobrego zdjęcia – z odpowiednim hashtagiem, możemy zdobyć bardzo duży zasięg oraz spory napływ zupełnie nowych odbiorców do naszej społeczności – w bardzo prosty i wymagający niskiego nakładu pracy sposób.

  1. Linkedln – czyli społeczność, która zrzesza profesjonalistów

LinkedIn to miejsce, w którym możemy w dosyć łatwy i bezpośredni sposób dotrzeć do osób, które wywierają naprawdę duży wpływ na całą branżę, wymienić się z nimi contentem. Na początku LinkedIn był postrzegany jako serwis z „wirtualnym CV” i miejsce z którego mogą korzystać rekruterzy przy poszukiwaniu kandydatów dla swoich zleceń. Obecnie LinkedIn to pełnoprawny serwis społecznościowy, który nastawiony jest mocno na dzielenie się swoją profesjonalną wiedzą z ponad 675 mln innych użytkowników (dane styczeń 2020).

LinkedIn to miejsce, w którym można zdobyć sporą ilość zleceń z naszej branży. Dzieje się tak szczególnie w przypadku osób zajmujących się marketingiem, ale nie tylko. Jest to kolejny powód ,dlaczego warto. Jednak jeżeli już wiesz, że warto – dobrze byłoby zastanowić się w jaki sposób zaistnieć na LinkedIn. Warto zwrócić uwagę na to, aby regularnie zamieszczać nowe wpisy. Zakłada się, że optymalnie jest zamieszczać jeden wpis dziennie. Może to być link do naszego artykułu, z krótkim opisem, ciekawy artykuł do przeczytania etc. Regularność to bardzo ważny aspekt działania na każdym portalu, to dzięki regularności będziemy przyciągali do nas coraz to nowych członków naszej społeczności oraz budowali zaangażowanie. Z drugiej strony, brak regularności będzie gasił zaangażowanie. Dlatego jest to bardzo ważna kwestia. Regularnie wysyłaj zaproszenia. Nie krępuj się tego. Przy czym pamiętaj, aby personalizować wiadomość, którą wpisujesz do treści zaproszenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ w ten sposób okazujesz szacunek względem osoby, do której wysyłasz dane zaproszenie. Proste i skuteczne. Oczywiście wymaga trochę pracy. Jednak zbudowanie zaangażowanej społeczności, bez własnego zaangażowania i poświęcenia dużej ilości czasu jest absolutnie niemożliwe.

Wrzucaj swoje treści z LinkedIn na inne kanały komunikacji i na odwrót. W ten sposób przemieszasz swoje społeczności z poszczególnych kanałów i stworzysz jedną, bardziej spójną grupę odbiorców. Oczywiście całkowite przenikanie tego typu grup jest niemożliwe, jednak jest jak najbardziej pożądane w granicach możliwości.

 

 

  1. Udostępniaj wartościowe treści innych autorów

Jest to bardzo ciekawa strategia, która pozwoli rzucić inne światło na różnego rodzaju zagadnienia.  Wprowadzenie tego typu działań jest bardzo pozytywnie postrzegane przez użytkowników. Pozwala zbudować wizerunek firmy/marki/osoby, która nie koncentruje się tylko na sobie, ale jest osadzona w branży i szerzej w świecie. Nadawanie samemu sobie szerszego kontekstu to bardzo dobry zabieg, który z całą pewnością zostanie doceniony przez Twoją społeczność.

  1. Rób sondy i ankiety

Ludzie lubią wyrażać swoje zdanie. Daje im to poczucie sprawczości, a nie jedynie bierne uczestnictwo. Czasami komentarze nie wystarczają. Właśnie dlatego warto dać im się wypowiedzieć w innej formie. Bardzo przyjemną i ciekawą formą wyrażenia swojej opinii jest wyrażenie jej w ankiecie lub zagłosowanie w sondzie.
Z jednej strony pozwoli Ci to w większym stopniu zaangażować Twoją społeczność, a z drugiej – dowiesz się co lubią, a czego nie lubią Twoi odbiorcy, co lepiej na nich działa, a co nie wzbudza żadnych lub negatywne emocje.

  1. Zwróć się z prośbą do swojej społeczności o wsparcie w angażowaniu.

Czasami rozwiązania są banalnie proste i tak jak w tym przypadku. Uzasadnij, dlaczego udostępnienie Twojej treści jest czymś, co powinni zrobić, przekonaj swoją społeczność, żeby to zrobiła, a bardzo możliwe, że to zrobi. Z całą pewnością warto próbować, a praktyka pokazuje, że te próby na pewną będą posiadały swoją efektywność.

  1. Twórz własne treści edukacyjne

Oznacza to, że jeżeli tworzysz autorskie treści o dobrej jakości, to masz przewagę nad zdecydowaną większością, gdyż większość marketerów ogranicza się do upubliczniania cudzych artykułów czy wartości intelektualnych. Zatem tego typu działanie, zdecydowanie się opłaca. Także różnego rodzaju poradnik przyciągnął uwagę społeczności. Gdzie ludzie najczęściej szukają informacji, porad, wiedzy? Właśnie w sieci. Pokaż im, ze jesteś ekspertem w danej branży, zyskasz podwójnie. Nie tylko przyciągasz nowe osoby, ale również pokazujesz tym, które już należą do Twojej społeczności, że można Ci zaufać oraz z Tobą zostać.

  1. Wykorzystuj wizerunek własny w promowaniu firmy

Nie bój się wykorzystywać wizerunek własny do promocji firmy. Wymaga to oczywiście przełamania oporów przed wystąpieniami publicznymi, ale to znaczenie ociepli wizerunek firmy i zachęci odbiorców do śledzenia Twojej strony.

 

 

Masz jeszcze jakiś pomysł, interesujące przemyślenie, wpadłeś na coś, czego nie poruszyliśmy w tym wpisie? Podziel się z nami!